علائم عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان، از بیشترین عوارض ناشی از کاشت دندان بوده است. علل بسیاری سبب به وجود آمدن عفونت ایمپلنت دندان می‌شوند و حتی خطر ابتلا با آن را افزایش می‌دهند. نداشتن بهداشت دهان و دندان به طور منظم، ابتلا به بیماری لثه و مصرف سیگار و دخانیات، مهم‌ترین عوامل بروز عفونت ایمپلنت دندان محسوب می‌شوند.

عفونت ایمپلنت چیست؟

وقتی باکتری‌ها در شیارهای لثه و دور و بر ایمپلنت دندان رشد می‌نمایند، می‌توان گفت که فرد دچار عفونت ایمپلنت دندان شده است. اگر عفونت ایمپلنت زود هنگام و به موقع درمان نگردد، رشد باکتری‌ها افزایش یافته و عفونت ایمپلنت زیاد و گسترده می‌گردد. با بروز این اتفاق، عوارض بسیار خطرناکی برای بیمار به وجود می‌آید.

علائم عفونت ایمپلنت چیست؟

علائم عفونت ایمپلنت چیست

افراد پس از انجام ایمپلنت باید مراقب دندان ایمپلنت شده خود باشند. آنها باید در صورت بروز کوچکترین علائم عفونت دندان ایمپلنت شده سریعاً به پزشک مراجعه کنند. این مشکل باید قبل از گسترده شدن عفونت و آسیب رسیدن به استخوان فک با روش‌های گوناگون رفع شود. از علائم رایج و متداول عفونت ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نفس بدبو و بوی بد دهان
  • درد و اشکال در جویدن
  • تورم، قرمزی و تب
  • ترشح چرک یا خونریزی
  • شل شدن ایمپلنت دندان
  • افزایش حساسیت به خوراک‌های گرم و یا سرد
  • افزایش درد با وجود مصرف مسکن‌های تجویزی
  • وجود درد بیش از سه هفته متوالی
  • قرمز شدن و تورم لثه
  • دندان درد به صورت ضربان‌دار
  • وجود مشکل در سینوس‌ها
  • شکستگی پایه دندان

بیشتر بخوانید:علائم پس زدن ایمپلنت دندان (ایمپلنت ناموفق)

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست

عفونت ایمپلنت دندان امکان دارد به دلایل گوناگونی رخ دهد. ولی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل ایجاد عفونت ایمپلنت، داشتن بیماری زمینه‌ای، ضعف استخوان فرد، عادات اشتباه و یا سبک زندگی نادرست فرد و خطای پزشک باشد. از جمله علل ایمپلنت دندان عفونی می‌توان موارد زیر را نام برد:

• سبک زندگی فرد، مثل استعمال دخانیات
  • مصرف زیاد خوراکی‌های دارای قند، شکر و…..
  • دندان قروچه
  • حساسیت به تیتانیوم
  • نپذیرفتن و پس زدن پیوند ایمپلنت دندان
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • دندان‌های نامرتب و کج
  • نداشتن بهداشت دهان و دندان مناسب
  • داشتن بیماری پریودنتال
  • شکستگی ایمپلنت دندان
  • کیفیت پایین استخوان
  • نزدیک به هم بودن ایمپلنت‌های دندانی
  • آلرژی
  • وجود مشکلاتی مثل دیابت
  • وجود سیمان اضافی هنگام ساکن نمودن تاج دندان
  • ساکن شدن ایمپلنت دندان در استخوان فک به صورت زاویه ناهمگون
  • عدم مصرف آب کافی
  • جدی نگرفتن معاینات منظم و مراجعه نکردن به پزشک متخصص

تشخیص عفونت ایمپلنت (از کجا بفهمیم ایمپلنت عفونت کرده)؟

تشخیص عفونت ایمپلنتدر مرحله اول، خود فردی که ایمپلنت دندان انجام داده باید به علائم عفونت ایمپلنت دقت کند و در صورت بروز این علائم سریعا به پزشک خود مراجعه نماید.

جهت تشخیص عفونت ایمپلنت، متخصص ایمپلنت و یا دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه و بررسی می‌نماید. سپس وقتی پزشک علائمی مانند التهاب لثه، خونریزی و ترشح چرک ناشی از عفونت را مشاهده کرد، مطمئن می‌شود که فرد مبتلا به عفونت ایمپلنت دندان گردیده است.

علاوه بر آن، با تصویربرداری اشعه ایکس هم احتمال آسیب و یا نابودی استخوان فک بررسی می‌گردد. اغلب عفونت ایمپلنت دندان موجب درد نمی‌شود و به خاطر همین افراد متوجه بروز عفونت ایمپلنت نمی‌گردند.

بعد از تشخیص ایمپلنت توسط پزشک متخصص، باید علت بروز عفونت نیز شناسایی شود تا بهترین روش درمانی برای عفونت ایمپلنت دندان انجام گیرد.

این را به یاد داشته باشید که بعد از کاشت ایمپلنت باید حتماً به صورت منظم و مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکلی به موقع شناسایی و تشخیص داده شود. تشخیص دقیق و به موقع جهت درمان عفونت ایمپلنت بسیار مهم و با اهمیت است.

۴ روش درمان عفونت ایمپلنت

روش درمان عفونت ایمپلنتبعد از تشخیص عفونت ایمپلنت دندان باید هرچه سریعتر جهت درمان آن اقدام کرد. درمان عفونت ایمپلنت دندان با توجه به اندازه و میزان عفونت و همچنین نابودی و از دست رفتن استخوان فک معین می‌گردد. به طور کلی درمان عفونت ایمپلنت دندان به دو دسته کلی استفاده از جراحی و بدون جراحی تقسیم می‌گردد. پزشک متخصص ایمپلنت دندان  و یا دندانپزشک یک یا چند مورد از درمان‌های زیر را برای بیمار لحاظ می‌کند.

بیشتر بخوانید:مراقبت ایمپلنت دندان

1- استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروهای عفونت ایمپلنت

اگر عفونت ایمپلنت تازه شروع شده و در مرحله آغازین باشد، پزشک می‌تواند این مشکل را با آنتی بیوتیک رفع نماید. ولی اگر عفونت در مرحله متوسط تا شدید بود، داروهای آنتی بیوتیکی جوابگو نبوده و باید از روش‌های درمانی دیگر بهره‌مند شد.

2 دبریدمان

به فرایند تمیز نمودن فیزیکی ایمپلنت دندان دبریدمان می‌گویند. کیسه‌های مخاطی با استفاده از کورت فیبر کربن و یا دستگاه اولتراسونیک تمیز می‌گردد. امواج می‌توانند با فرکانس بالا، آلودگی کناره و اطراف ایمپلنت را پاکسازی کنند. گاهی اوقات امکان دارد که متخصص ایمپلنت و یا دندانپزشک جهت تمیز کردن اطراف ایمپلنت از وسایل ظریف جرم‌گیری نیز استفاده نمایند.

3-استفاده از جراحی برای درمان عفونت ایمپلنت دندان

هنگامی که ایمپلنت دندان در جایگاه اشتباهی قرار بگیرد، فقط با انجام جراحی می‌توان آن را تصحیح کرد. در این شیوه فلپ باز می‌شود و از مواد تمیز کننده و ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

4-خارج کردن ایمپلنت دندان

اگر عفونت آنقدر زیاد و گسترده شده باشد که سبب از بین رفتن استخوان فک شود و ایمپلنت پس زده شود، پزشک ناچاراً باید ایمپلنت را خارج نماید. هنگامی برداشتن ایمپلنت از دهان توصیه می‌گردد که ضخامت استخوان نگهدارنده به کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر رسیده باشد.

اغلب پس از پیوند استخوان و بعد از چندین ماه بهبودی و التیام کامل می‌توان دوباره عمل کاشت دندان را از سر گرفت. عفونت ایمپلنت بسیار جدی بوده و حتی می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. به همین علت جهت درمان آن حتماً باید به پزشک مراجعه نمود. دقت کنید که هیچ روش خانگی نمی‌تواند عفونت دندان را رفع نماید.

توجه نمایید که عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند فوراً بعد از جراحی کاشت دندان، چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال بعد از جراحی نیز رخ دهد. اگر به علائم عفونت ایمپلنت دندان توجه نکنید، طی مدت زمان کوتاهی عفونت می‌تواند همه قسمت‌های لثه را درگیر کند. در این زمان مجبور می‌شوید با عمل جراحی بخشی از فک را برداشته و به درمان بپردازید.

عوارض عفونت ایمپلنت دندان چیست

مرکزدندانپزشکی سروش به شما اطمینان می دهد که بهترین خدمات را با مناسب ترین قیمت ارائه خواهد داد.رضایت شما، هدف اصلی ماست

عوارض عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ (جلوگیری از عفونت ایمپلنت)

هنگامی که ایمپلنت دندان عفونی شود، مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. از مهمترین عوارض ایمپلنت دندان موارد زیر هستند.

• ناراحتی، تورم دائمی و درد در اطراف نواحی ایمپلنت
  • تجزیه لثه و استخوان
  • شکستن ایمپلنت و خارج نمودن آن
  • گسترده شدن عفونت و پخش آن به قسمت‌های دیگر بدن در صورت رسیدگی نکردن به موقع

بهبود عفونت‌های ناشی از ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان از عارضه‌های جدی بوده که باید با رعایت نکات مراقبتی از بروز آن جلوگیری کرد. یادتان باشد حتماً به صورت منظم به دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید تا عفونت در مراحل آغازین شناسایی شود. این عارضه اغلب همراه با درد نبوده و به همین علت فرد متوجه عفونت ایمپلنت نمی‌شود. ولی علائمی همچون چرک، خونریزی، تب و….. از دیگر علائم عفونت ایمپلنت دندان بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با دندانپزشکی سروش تماس بگیرید.