آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت ایمپلنت: راهنمای بیماران

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

افراد هنگامی که دچار دندان درد می‌شوند یا مبتلا به عفونت دندان می‌گردند به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا علت بروز این مشکل را بیابند.گاهی عفونت ناشی از درمان دندان کشیده شده مثل ایمپلنت است. دندانپزشک با در نظر گرفتن وضعیت بدنی فرد و حساسیت‌های دارویی او مناسب‌ترین آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز می‌کند.

ایمپلنت دندان چیست و بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم و چگونه درد آن را کم کنیم؟

ایمپلنت دندان چیست و بعد از ایمپلنت چند روز درد داریمایمپلنت دندان یکی از روش‌های مدرن جهت جایگزینی دندان کشیده شده و از دست رفته است. با توجه به تکنیک برگزیده، و نیز وضعیت بدنی فرد، امکان دارد مدت زمان درد پس از انجام ایمپلنت و بهبودی بیماران متفاوت باشد.

در این روش به دلیل جراحی گسترده، پیوند استخوان و وجود بخیه، درد تا یک روز بسیار طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. معمولاً درد ایمپلنت دندان بعد از حدود ۳ تا ۱۴ روز رفع می‌شود. در این مدت جهت کاهش درد می‌توانید از مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که درندانپزشک تجویز نموده استفاده کنید تا درد دندان پس از طی کردن دوران نقاهت به طور کامل از بین برود. بیمار می‌تواند جهت کاهش درد ناشی از ایمپلنت، علاوه بر استفاده از مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها از شیوه‌های زیر نیز بهره بگیرد:

• استفاده از کمپرس سرد: این روش می‌تواند تورم و درد را کاهش دهد. برای این کار فرد می‌تواند یک حوله خیس یا کیسه یخ را بر روی ناحیه جراحی شده قرار دهد.
  • استراحت کافی فرد بیمار: این کار به بدن فرد کمک می‌کند تا زودتر بهبود یافته و در نتیجه درد نیز کاهش یابد.
  • خوردن غذاهای سرد و نرم : در چند روز اول پس از جراحی ایمپلنت، از غذاهای سفت و گرم استفاده نکنید زیرا سبب درد دندان ایمپلنت شده می‌گردد.
  • انجام بهداشت دهان و دندان: با رعایت بهداشت دندان به صورت منظم و دقیق، از عفونت دندان جلوگیری می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت دندان

استامینوفن، ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید مسکن‌هایی هستند که جهت کاهش درد ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درمان سریع‌تر بهتر است تا مسکن‌ها به موقع و سر ساعت مصرف گردند. هر چهار مورد نام برده شده جز مسکن قوی برای درد ایمپلنت هستند.

یکی از ناگوارترین عارضه‌ها و عوامل به وجود آمدن درد بعد از انجام ایمپلنت، بروز عفونت در محل ایمپلنت دندان است. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، کیفیت دندان، پس زدن ایمپلنت توسط استخوان فک، آلرژی، دندان قروچه و….. را می‌توان از رایج‌ترین عوامل عفونت ایمپلنت دندان دانست.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت مترونیدازول ۲۵۰ میلی‌گرمی و آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی‌گرمی بوده است. از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت می‌توان به کلیندامایسین، تتراسایکلین و آزیترومایسین که دوره درمان، کوتاه‌تری دارد، اشاره کرد. توجه کنید که داروهای نام برده شده فقط چند نمونه از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت دندان هستند. بهتر است آنتی بیوتیک‌ها را مطابق دستور پزشک مصرف نمایید.

توصیه‌هایی برای مسکن‌های ایمپلنت

تجویز مسکن قوی برای درد ایمپلنت اغلب به شرایطی مانند وضعیت بدنی بیمار، قدرت تحمل خود فرد در برابر درد، جراحی انجام شده، آلرژی‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای فرد و… بستگی دارد.

انواع مسکن تسکین دهنده عفونت

مسکن‌های ناپروکسن، ایبوپروفن، نوافن، استامینوفن، مفنامیک اسید و ژلوفن از رایج‌ترین مسکن‌ها جهت تسکین درد ایمپلنت هستند. در مصرف همین مسکن‌ها نیز باید به نکاتی توجه نمود. برای مثال ناپروکسن در کاهش درد و التهاب موثرتر از استامینوفن است.

افرادی که به این دارو آلرژی دارند یا دارای اختلالات خونی، فشار خون، بیماری کبدی، آسم، مشکلات روده و معده هستند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایند. ایبوپروفن یا ژلوفن جهت کاهش درد بعد از جراحی ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر فرد دارای آلرژی، آسم، زخم معده و اختلالات خونی بود باید حتماً پیش از مصرف  مسکن پزشک خود را در جریان مشکل خود بگذارد.

یا مثال دیگر می‌توان استامینوفن را نام برد که جهت کاهش دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌گردد. اگر فردی دچار حساسیت، بیماری کبدی یا کلیوی بود، باید قبل از استفاده دارو با پزشک خود مشورت کند. نوافن نیز ترکیبی از کافئین، استامینوفن و ایبوپروفن است.

موارد منع استفاده این دارو به استامینوفن و ایبوپروفن شباهت دارد. مفنامیک اسید در تسکین دردهای مرتبط با دندان بسیار کاربردی بوده است. کسانی که به بیماری‌های کبدی، قلبی، کلیوی و معده مبتلا هستند قبل از مصرف مفنامیک اسید باید پزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهند.

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.حتماً پزشک خود را از سوابق بیماری خود و آلرژی‌ها مطلع نمایید تا پزشک نیز بتواند بهترین دارو را برایتان تجویز کند. حتماً دوز دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

درمان خانگی برای کاهش درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان پرهیز ناپذیر بوده است. بیماران می‌توانند با انجام توصیه‌های پزشک درد ناشی از ایمپلنت دندان را کاهش دهند. اما اگر باز هم احساس درد کردند می‌توانند جهت بهبودی زودتر از روش‌هایی مثل قرقره با آب و نمک، مسواک زدن دندان‌ها و نخ دندان کشیدن، استفاده از کمپرس سرد، استفاده و گاز گرفتن چای کیسه‌ای مرطوب، دوری از غذاها و خوراک‌های سفت و چسبناک و… استفاده کنند. از مکیدن و استفاده از نی بپرهیزید. همچنین از سیگار و الکل استفاده نکنید. استراحت کافی بعد از انجام جراحی ایمپلنت، توصیه پزشکان است.

درمان عفونت ایمپلنت با چند راهکار اساسی

ایمپلت دندان یک روش عالی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. ایمپلنت نیز مانند هر روش دیگری نیاز به مراقبت دارد. در صورت بروز درد حتماً با مشورت پزشک از مسکن قوی برای درد ایمپلنت استفاده کنید.

همچنین هنگام بروز عفونت با تجویز پزشک از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت بهره بگیرید. هرچند متخصص ایمپلنت جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی داروهای لازم را با توجه به وضعیت بیمار تجویز می‌کند. برای مشاوره بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مشاوران دندانپزشکی سروش تماس بگیرید.